BIGthinKING, coworking, online marketing, PPC, social media, Uncategorized

Test reklamy na Facebooku: promoted post a reklama vpravo

Často se mě lidé ptají na možnosti propagace na Facebooku, tedy možnosti placené propagace na Facebooku. V minulém týdnu jsem realizoval pro své projekty několik menších kampaní a rozhodl jsem se, že zveřejním výsledky úspěšnosti několika forem reklamy na této největší sociální síti.

Jaké možnosti placené reklamy na Facebooku máme?

Facebook je sociální síť, která umožňuje mimo organického obsahu i propagaci projektů či firem pomocí modelu PPC. PPC je reklama, jež je placená za akci, v tomto případě za proklik. Nezaplatíte tedy dříve, dokud někdo neklikne na váš inzerát. Notoricky známý je určitě systém PPC reklamy od Google – Google Adwords nebo Seznam Sklik. Zde se ale cílí pomocí klíčových slov (primárně, cílená je ale více). Na Facebooku pomocí klíčových slov necílíme, cílení zde probíhá na základě socdem specifikace dle věku, pohlaví, zájmů, bydliště, jazyka, emailů, …

A jako firma se můžete propagovat hned několika způsoby:

– základem je PPC reklama s přesným cílením v pravé části Zdi -> – bannerová slepota + možnost přesné selekce
– pokud máte více než 200 fans na stránce, můžete využít tzv. promovaných příspěvků, které se zobrazí přímo na zdi uživatelů
sponzorované příběhy, kde se u vaší reklamy zobrazí spojitost mezi vaším fanouškem a jeho přáteli
kanál příspěvků stránek

Podívejme se, jak jsou tyto jednotlivé typy propagace úspěšné v praxi.

Tvrdá čísla za Bigthinking:

Projekt Bigthinking – kanál příspěvků a reklama na pravé straně

Pro můj malý ostravský projekt Bigthinking.cz, ve kterém pořádáme Bigthinking Business Inspiration 2013, jsme udělali malou PPC kampaň od 1.6 do 4.6.2013 s velmi nízkým rozpočtem.

Rozpočet byl 20 Kč/den s cílením na Ostravu, věk oslovených lidí 25 let a výše. Potenciální zásah 260.000 lidí.
Obsah reklamy promoval Tomáše Čupra ze Slevomat.cz, který vystoupí jako spíkr na naší akci.

A výsledky?

Dosah kampaně (počet unikátních lidí, jež viděli reklamu): 4.328
Kliknutí na odkaz: 32
To se mi líbí na stránce: 7
Četnost: 1,4
Počet kliknutí: 61
CTR (=míra prokliků, poměr mezi počtem zobrazení a počtem kliknutí): 0,986%
Celkové výdaje: 84 Kč
Cena za 1 proklik: 1,37 Kč

Výsledky dle typu reklamy:

dosah / kliknutí / akce
To se mi líbí reklama: 42/0 / 9
Sponzorované příběhy:  361 / 9 / 5
Kanál příspěvků: 3.695 / 52 / 32
Reklama v pravém sloupci: 421 / 0 / 0

Podotýkám, že u Bigthinking nedosahujeme počtu fanoušků 200 a nemůžeme zatím využít sponzorovaných příspěvků, proto jediná možnost bylo využití výše uvedených promo kanálů.

Tvrdá čísla za Viva Ostrava:

Pro Viva Ostrava vedu Facebook a Twitter. Zatím jsme promovali jen organicky, tzn. že jsme publikovali jen obsah na zeď a ten se zobrazoval uživatelů. Stránky jsem přebral s 800 fans, nyní mají kolem 1200 fans. Zde jsme si tedy mohli dovolit použít Promoted post, tedy sponzorovaný příspěvek, který má tu výhodu, že se zobrazí přímo na zdi uživatelů.

Princip promoted post spočívá v tom, že si určíte, jakou částku chcete do reklamy investovat a vedle této sumy vidíte orientační zásah, tedy např. za 200 Kč 4-8.000 lidí. Výše investice ale nemusí být naplněna ze 100%, u promoted post promujete příspěvek totiž jen 1 den a celá částka nemusí být vždy vyčerpána.

A nyní tedy k tvrdým číslům. Promovali jsme přednášku Jirky Kolbaby, fotografa a cestovatele známého třeba z Rádia Impuls. Reklamní sdělení a fotka.

Dosah kampaně: 13.869
Zájem o stránku: 172
Počet like: 22
Četnost: 1.0
Výdaje: 300 Kč + dph
Cena za klik: 1,7 Kč
průměrná CTR: 1,44%

Závěr

Závěr si udělejte sami. Vítězem je samozřejmě promoted post, ten má ale svá omezení, kterými jsou min. počet fans na stránce (200+) a nejde jej cílit (při promu přímo ze stránky). Cílit dle socdem, jediné, co zde ovlivníte (při nastavení přímo na FB stránce)  je výše investice a od toho se odráží orientační zásah. U promoted post již standardně oslovujete jak fanoušky stránky, tak jejich přátele, což je změna oproti minulosti, kdy šlo zvolit cílení jen na fanoušky nebo fanoušky + přátelé. A nespornou výhodou tohoto formátu je, že je zde eliminována tzv. bannerová slepota, která je u reklam v pravé části Facebooku. Pokud si všimnete rozboru akcí u stránky se socdem cílením, veškerá interakce šla jen z kanálu příspěvků, nikoliv z pravé reklamní lišty. Avšak výhodou tohoto formátu je právě jeho přesné cílení, kdy si zacílíte např. pouze ženy, věk 18-24 let a jen z Ostravy a navíc se zájmem o módu.

Tímto článkem jsem chtěl především poukázat na to, že i s malinkatým reklamním rozpočtem v řádu desítek až stovek korun můžete oslovit celkem značnou skupinu uživatelů. Kdy např. u lokálních obchodních snídaní v rámci Bigthinking jsme oslovili za 80 Kč přes 4.000 opaváků v určité věkové kategorii. Konverze jsme bohužel měřit nemohli kvůli určitému technickému omezení na webu.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *