cestování

Reklamace zpožděného letu Ryanair a jak jsem dostal 500 EUR zpět

Cestujete často? A cestujete letecky? My ano a tak se sem tam stane, že má let zpoždění. Vlastně, když se nám to stalo, zpoždění bylo max. hodinku, což se dá vydržet. Když jsme ale začátkem léta 2018 letěli s manželkou do Bergama v Severní Itálii, pěkně jsme si na letadlo počkali.
 
Letěli jsme s Ryanairem, takže letenky za pár kaček za cenu nižšího komfortu. Problém ale nastal pár minut po příchodu na letiště. Mělo se odlétat a let byl posunut z neznámých důvodů. Nejprve o hodinu, pak o dvě, nakonec o tři a čtvrt hodiny. A jestli znáte ostravské letiště, pak víte, že tam není absolutně co dělat.
 
Nicméně zpoždění jako takové z technických důvodů by se dalo pochopit, nikdo přece nechce letět v rozbitém letadle, to dá rozum. Problém číslo jedna byl, že nám nikdo nedával žádné informace, sedíte v hale, letadlo je skrz okno 20 metrů od vás, posádka a personál stojí před letadlem a nic se neděje. 
 
Paní, která na letišti měla službu znuděná, bez jakékoliv dávky empatie a při všem nás odkazovala na oficiální informace na tabuli (tedy žádné), ale poskytla nám alespoň informace o možnostech kompenzace za zpožděný let. 
 
Kolem dvou hodin v rámci letů do 1500 Km tuším občerstvení a nad 3 hodiny už 250 EUR na osobu. Super, tak toho pojďme využít. Je to několikanásobně více, než stály letenky a ubytko, tak alespoň že tak.
 
Samozřejmě dovču jsme si řádně užili a po návratu do Ostravy jsem začal věc řešit s Ryanairem. No a jak myslíte, že to proběhlo. Zatímco všechny rezervace jim online fungují skvěle, na to jsou opravdu jedničky. Tak reklamační formulář skoro k nenalezení a hlavně, věčně hlásil chybu. Snad dvacetkrát za sebou a nešlo to odeslat. Po dvacátéprvé heuréka, formulář odeslán s hláškou, že zpoždění sice bylo, ale let jsme nastoupili, takže nemáme nárok na odškodnění.
 
Jak to? Vždyť je na to nějaký evropská směrnice nebo dokonce zákon. Letecká společnost musí dá kompenzaci, když je problém na její straně. Ale ne…
 
Takže když to nejde po dobrém, vyřeší to právníci:-) Vzpomněl jsem si, jak mi kdysi nějaký portál nabízel spolupráci v rámci mého portálu spolucestujeme.cz, takže jsem se na ně obrátil. Dodal pár dokumentů jako podklady pro začáte sporu a bylo to. Už na samém začátku mě upozornili, že to může trvat až 6 měsíců a že je to běžná praxe. Jinak odměna za jejich služby je 25% + DPH, což nám udělalo cca 3800 Kč, ale s přihlédnutím k mým investicím je to pořád výhodné.
 
A na základě tohoto sporu mne sám Ryanair cca za tři týdny kontaktoval s tím, že se omlouvají a přiznávají mi kompenzaci ve výši 500 EUR za let Ostrava > Bergamo. Parádaaaaa. Ale to jen díky tomu, že se do sporu vložili právě Claimcloud a celé to akcelerovali. Dneska už mám peníze na účtě (viz. příloha) a plná spokojenost.
 
vratka-ryanair
I když jsem si původně myslel, že tyhle služby moc nefungují, tak do budoucna vím, že podobné spory budu řešit jen skrze ně. I když to něco stojí, tak sám bych to asi horko těžko komunikoval a vlastně s podobnými low costy ani není moc kde (třeba dodnes jsem od nich nedostal fakturu za nerealizovaný pronájem auta a není možné jim kamkoliv napsat).
 
Čili toliko mé zkušenosti s právní pomocí reklamace zpožděného letu a jedno velké díky. Kdybyste měli jakýkoliv dotaz, klidně napište a rád pomohu.
Na závěr malé resumé naší cesty: 2x letenka = 2700 Kč + ubytování cca 5.600 Kč = 8300 Kč. Vráceno 12.900 Kč – 3800 Kč provize za vyřešení reklamace = 9.100 Kč.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>