Dělám firmy autentické. To je moje motto, které vždy představuji klientům na úvodních schůzkách. Právě autenticita v komunikaci na Facebooku, potažmo na sociálních sítích, je základní klíč k úspěchu firem na tomto poli (z pohledu engagementu fanoušků se značkou). Marketingových materiálů mají zákazníci dost, ty jsou určené pro reklamu, ne pro komunikaci v rámci timeliny.
Vedl jsem celou řadu firemních facebook stránek, které jsem přímo řídil, tedy komunikoval za společnost nebo komunikaci řídil a povím vám, pokud chce firma v rámci komunikace uspět, musí být autentická. Musí být jasně čitelná pro fanouška a fanoušek musí dostávat zajímavý obsah, který ho bude bavit a bude mu ukazovat, co se děje pod pokličkou.
Žádná klišé, ale vydestilování firemních hodnot a příběhů, které se linou napříč komunikací. A díky těmto příběhům se pak fanoušek sledující firemní stránku, kam se promítají její hodnoty, ztotožní (nebo neztotožní) s firmou, ale ne kvůli nízkým cenám nebo slevovým akcím, ale díky těmto příběhům a hodnotám, které firma reprezentuje.
Pod článkem přikládám příklad a jasné výsledky komunikace pro jednoho z mých klientů z oboru fashion, kde jsou jasně vidět ukazatele jako je dosah příspěvků, počet oslovených fanoušků (reklamou i organicky), … měsíc před mou správou a v rámci prvního měsíce pod mým vedením.
Ty rozdíly mezi neřízenou komunikací a promyšlenou komunikací s autentickými fotkami a komunikačními seriály jsou celkem drastické. Zatímco v srpnu (bez mé správy) dosáhla stránka v součtu denního reache (oslovení unikátních uživatelů) na 4270 lidí, tak v září to bylo 34.968 a v prosinci už 66.737. U zapojených lidí do komunikace (což může být lajk, sdílení, komentář nebo jen zvětšení fotky) to bylo v srpnu v součtu za všechny dny v měsíci 311 lidí, v září 1731 a v prosinci 1218 (což je sice pokles oproti září, ale 4násobně více, než v srpnu).
V rámci komunikace používám především autentické fotky z butiků doplněny o zajímavosti ze světa módy, záběry z výroby nebo fotky personálu ze školení, workshopů a kontinuální práce s ambasadory, což v celku dokresluje společnost jako výrobce oblečení + jako odborníky, kteří si sami řídí výrobu a sledují aktuální trendy.
srpen (před mou správou) | září 2015 (se správou) | prosinec 2015 (se správou) | |
počet fans | 567 | 772 | 1.218 |
Daily Page Engaged Users | 311 | 1.731 | 1.218 |
Daily Total Reach | 4.270 | 34.968 | 66.737 |
Daily Organic Reach | 4.270 | 15.646 | 18.127 |
Daily Organic impressions | 11.130 | 38.845 | 39.698 |
Daily Organic Reach of Page posts | 3.991 | 12.962 | 15.409 |
* jedná se o měsíční součty denních čísel
Rada na závěr? Zakomponujte do komunikace autenticitu. Fanoušci chtějí vidět, co se ve firmě děje, chtějí mít možnost něco ovlivnit, zapojit se do dění, vidět tzv. pod pokličku. Marketingové matriály fanoušci mohou a umějí získávat z jiných zdrojů jako je web, newsletter nebo katalog.
Jestli vás zajímá více, napište mi nebo sledujte blog dál, mám připraveny další názorná čísla z oblasti drink&beverages.