online marketing, práce, social media

Moderní vizitka má jméno LinkedIn

Sociální sítě nejsou jen Facebook nebo Twitter, do této škatulky spadá i úzce profilovaná, profesionály všech oborů prošpikovaná síť LinkedIn. Jste-li zaměstnanec nebo podnikáte, nesmíte zde chybět. LinkedIn je sociální síť pro sdílení pracovních zkušeností, praxe a profesních dovedností, je to takový networking ve virtuálním prostředí, kde rozhodně nesmíte chybět.

V posledních dvou letech zažívá LinkedIn velký boom i u nás v ČR, přičemž meziroční nárůst (2011-2012) používání této sítě je přes 100.000 nových uživatelů na dnešních 233.526 (dle údajů socialbakers.com). Tímto počtem se ČR řadí v porovnání s ostatními zeměmi světa na 55. místo a trend růstu bude neustále sílit. LinkedIn je nová podoba papírové vizitky, ale mnohem více komplexnější, přičemž se domnívám, že za pár let ji tato síť nahradí zcela.

Jak na LinkedIn působit?

Tou úplně nejzákladnější aktivitou je navazování profesních přítelství. Funguje to prostě, při založení účtu na LinkedIn si můžete své přátele buďto vyhledat manuálně nebo si nechat prohledat účet, kdy LinkedIn spáruje vaše emailové kontakty s emaily současných uživatelů a hůrá, máte nové přátele:-) Každý nový kontakt na LinkedIn pak vidí vaši stávající přátelé v tzv. newsfeedu, tedy prostoru pro zobrazování novinek a informací o aktivitách vašich kontaktů. Pokud budete tedy aktivně vyhledávat nové a nové kontakty, pak budete neustále vidět v newsfeedu, což se počítá.

Navazováním nových kontaktů to teprve začíná. LinkedIn je nekonečná a bohatá pokladnice profesních vědomostí a to díky tomu, že se zde lze snadno zapojit do spousty diskusních skupin, které nejen že obohatí Vaše profesní rozhledy, ale tím, že zde budete aktivní, budete sdílet třeba nové trendy ve vašem oboru, komentovat nebo lajkovat komentáře ostatních diskutujících, opět se tato vaše aktivita zobrazí v newsfeedu všech vašich kontaktů a navíc např. správným a zajímavým komentářem si můžete získat nové přátele a pozitivní hodnocení.

Správně vyplněný profil je alfou-omegou

Vraťme se ale k tomu základu, tedy k Vám a Vašemu profilu. Ten je v základní verzi zdarma a můžete zde vyplnit téměř cokoliv, co se týká Vaší profesní kariéry. Tedy mimo jména a základních údajů je to kariéra, kontaktní údaje, webové stránky, projekty, dobročinnost, popis činnosti, vzdělání, odkazy na portfolio včetně možnosti vložení přímo grafických ukázek prací, jazyková vybavenost a v neposlední řadě tzv. štítky. Štítky slouží pro stručnou specifikaci vašich znalostí a dovedností, zadávejte je tedy stručně a výstižně. Štítky také plní svou funkci při vyhledávání, kdy např. někdo (jako head hunter) hledá vhodného kandidáta na určitou pozici právě na LinkedInu a díky kompletně vyplněnému profilu najde zrovna Vás nebo Vaši společnost.

Mluvíte více jazyky?

Pak to na LinkedIn prodejte! Mluvite-li více jazyky, vyplňte profil v těchto jazycích nebo minimálně vyplňte štítky vašich znalostí ve všech těchto jazycích. Vyplatí se to…

Sledujte, kdo Vás sleduje

Na LinkedIn lze celkem snadno zjistit, kdo si prohlížel Váš profil, toho můžete využít třeba ku svému prospěchu a pokud dotyčného znáte, nabídněte mu přítelství. Tento údaj najdete v bočním pravém panelu, zde rovněž najdete číselný údaj o tom, kolikrát se Váš LinkedIn profil objevil ve výsledcích hledání.

Firemní stránky na LinkedIn

Na LinkedIn je také možné založit si stránky společnosti, kde lze editovat pár základních karet jako je popis firmy, nové pracovní pozice, pokud někoho hledáte či stránku s produkty. Osobně si myslím, že právě tato část čeká na své vylepšení. Popravdě v tuto chvíli není příliš propracovaná a uměl bych si představit rozsáhlejší funkce, na druhou stranu, je-li tato funkcionalita k dispozici, byla by opět škoda ji aktivně nevyužít.

Jak si zajistit na LinkedIn úspěch?

Je to prosté. Buďte aktivní, vyhledávejte nové kontakty, zapojte se do zajímavých skupin, které Vás mohou obohatit a kde máte co říci. Máte-li co říci, řekněte to zde, komentujte příspěvky ostatních, sdílejte své novinky a úspěchy.

Ještě nejste na LinkedIn? Já ano, můj profil můžete najít zde.

 

Update 11. ledna: LinkedIn s 200 milióny uživatelů, nejvíce z oblasti IT. Podívejte se také na infografiku.