Linkedin sice ohlásil dokončení nasazení nového designu na všechny profily asi před 14 dny, ale u mě se změny projevily cca 2 dny dozadu. Jestli nový profil stále ještě nemáte, tak tady je pár postřehů z “Linkedin 2017“.
1/ rozšířené vyhledávání je pryč, ale…
Ukončení rozšířeného vyhledávání a jeho přesun pod Sales Navigator jsem se popravdě obával nejvíce. Po síti kolovaly informace o tom, že bude zrušeno zcela a to včetně logických operátorů. To se naštěstí nepotvrdilo. Boolean operátory fungují stále a dokonce byly ještě doplněny o další parametry, pomocí kterých lze na Linkedin vyhledávat. Zároveň platí, že vyhledávání doznalo značných změn směrem ke zjednodušení, takže mrkneme na ně:
Už tedy žádné rozšířené vyhledávání, ale jeden centrální příkazový řádek.
Výsledkem vyhledávání je pak komplexní výsledek složený z výsledků hledání v Jobs a People s možností další filtrace podle skupin, společností, článků, …
Jak vidíte, filtrování výsledků nezmizelo, ale přesunulo se na pravou stranu. Nicméně v trochu osekané funkcionalitě. Nově můžete filtrovat výsledky hledání podle: typu spojení, lokality (primárně země, ale lze zadat i město), aktuální a předešlá firma, obor (za což jsem osobně rád), jazyk profilu, “neziskové zájmy” a škola.
Zároveň nezmizela možnost filtrování výsledků boolean operátory AND, OR a NOT.
Co je ovšem trochu nepříjemné je, že pokud zadáte nový dotaz, musíte ho pak vždy znovu zafiltrovat třeba podle města. A hodně bolestivou změnou je, že byla zrušena funkce Uložit vyhledávání, díky které jste ve starém Linkedinu měli možnost uložit si až tři vyhledávací filtry a nechat si je pak zasílat do mailu na týdenní nebo měsíční bázi.
Co zároveň Linkedin do vyhledávání přidal je možnost dalších filtrovacích dotazů, kterými jsou:
- firstname:
- lastname:
- title:
- company: hledání v aktuálním zaměstnání
- school:
Příklad Linkedin: title:”software engineer” NOT lastname:doe school:(harvard OR stanford)
2/ Kdo si zobrazil můj profil
V předchozí verzi poměrně hodně podrobný přehled o tom, kolikrát byl váš profil prohlédnut, kdo konkrétně si jej prohlédl, ale také z jaké firmy a další sociodemografie. Stejně podrobná statistika pak byla i u čísel ke čtenosti delších článků, ze kterých šlo také vyčíst plno dat o osloveném publiku. Ve starém LIN rovněž benchmark vašeho profilu k ostatním lidem ve vaší síti.
Tohle všechno je pryč.
Nově se do sekce Kdo si prohlížel můj profil dostanete přes vlastní profil a hned pod úvodním blokem najdete odkaz do této sekce.
Opět vidíte posledních 5 lidí, kteří si vás prohlédli (v základním režimu Linkedin), co se týče dalších pohledů, vidíte pouze souhrný pohled na to, jak si stojí váš profil v porovnání s minulým týdnem + 3 společnosti, jejichž zástupci si váš profil zobrazili + informaci o tom, že např. 4 lidé jsou z oboru IT + 1 blok s informací o tom, odkud se k vám lidé dostali (např. vyhledávání Linkedin). Všechno ostatní je už Premium.
Co je naopak lepší než ve staré verzi jsou statistiky čtenosti příspěvků publikovaných na zdi. Zde se dostala verze, kterou bylo možné sledovat jen v mobilní verzi.
A u konkrétního postu pak statistiky nejsou zase tak zlé + stejné statistiky ve stejné podobě lze sledovat i u tzv. Pulsů.
Mimochodem ve stejné sekci najdete i kartu pro procházení vaší nedávné historie, tedy toho, co jste sami na síti dělali (dříve modré tlačítko na profilu >> View recent activity).
3/ No a konečně profil
Profil samozřejmě doznal obrovských designových změn. Nově vypadá hodně “mobilně”, za mě určitě posun k lepšímu. I když se proslýchalo, že z profilu mají zmizet rich media, není tomu tak. Rich media jsou stále, jen jsou upozaděny a primárně skryty (viditelné na první pohled jsou jen u aktuálního zaměstnání), každopádně média přišla o možnost vložení vlastního titulku (nebo se alespoň nezobrazuje).
Další změnou u médií je jejich zobrazení, kdy jsou vidět jen první tři s možností posuvu.
Mnohem lépe je zde řešeno např. ovládání jazykových verzí profilu, kdy nově lze také jazykovou mutaci odebrat (to buď ve starém LIN nešlo nebo jsem to nebyl schopný najít). Nově je to přímo u konkrétní jazykové verze.
Další novinkou na profilu je jiné a lepší uspořádání publikovaných článků a nedávná historie. Ta již není skryta pod modré tlačítko v záhlaví profilu, ale je vidět zároveň s přehledem článků a to i v případě spojení 1. stupně. Pěkné.
Kontaktní informace se přesunuly na pravou stranu, ale stále, stejně jako u předchozí verze, jsou poměrně neviditelné.
Novou podobu nebo spíše funkcionalitu mají i Skills, které jsou primárně vidět jen tři nejsilnější a je možné je dále měnit, přetahovat, … Toto je novinkou u desktopu, na mobilech to již nějaký ten měsích takto funguje.
A poměrně zásadní změnou je prezentace ostatních informací jako jsou projekty, kurzy, ceny, apod. Ty již nejsou vizuálně provázány s pracovní zkušeností a stojí jakoby odděleně. Zároveň všechny tyto bloky jsou sloučeny do tzv. Accomplishments a pro jejich zobrazení je musíte otevřít (primární pohled je globální údaj o počtu např. projektů):
Závěr profilu je věnován sledovaným skupinám a osobnostem. I tato sekce doznala změn v podobě sloučení do jednoho celku, nově jsou tedy jak sledované firmy, osobnosti i skupiny v jednom bloku s možností další filtrace. Kdo využíval skupiny ke kontakotování lidí mimo vlastní síť, tak tato možnost je funkční stále:-)
Nutno podotknout, že z profilů vašich spojení 1. stupně zmizel blok Relationship, kde byla možnost sledovat vaši soukromou komunikaci, nastavit si reminder třeba na zavolání za týden a tagování kontaktů.
4/ Kontakty
Sekce My connections doznala za poslední rok, dva snad třetí změny. Při školeních se pokaždé setkám s tím, že posluchači mají tři verze kontaktů. V Linkedin 2017 máte pod odkazem My Network primární pohled na nevyřízené pozvánky a lidi, které byste mohli znát. Správu kontaktů ve 1st můžete provádět až po kliknutí na počet vašich spojení.
Ale filtrování můžete provádět již jen podle křestního jména, příjmení a Recently added + fulltextové hledání. Už žádné štítky. Z tohoto pohledu můžete spojení také odebrat, jen se smazání kontaktu přesunulo pod tři tečky na pravé straně.
No a kdo používal kontakty z Linkedinu k dalšímu marketingu, tak nemusí zoufat. I nadále lze celou databázi vyexportovat, jen to není tak easy, jako v předešlé verzi. O export musíte požádat a Linkedin ji pak exportuje později, přičemž jste informováni emailem. (exportoval jsem a první várka expotu měla asi 300 mb a je to zřejmě záloha celého vašeho profilu, ne pouze kontaktů)
Závěr?
Myslím, že nové změny nejsou až tak drastické, jak jsem osobně očekával. O některé funkce jsme přišli, ale stále je Linkedin i v základní verzi velmi zajímavým nástrojem pro práci s kontakty. Na druhou stranu, kdo potřebuje hlubší práci, bez Sales Navigatoru nebo jiných programů se neobejde.
Jakmile narazím na další novinky nebo vychytávky, najdete je zase tady.
Aktualizace #1: Zdá se, že v novém designu již nemají články tak výrazné notifikace, resp. články již žádné notifikace nemají:(