knihy, podnikání

Dočteno: Štěstí doručeno, příběh firmy Zappos.com

Tahle knížka pro mě byla velkým překvapením. Dostala se ke mě také náhodou a to tak, že mi ji věnoval Martin Koňařík, se kterým jsem se setkal na obchodní snídani v Opavě.

Štěstí doručeno, vydáno nakladatelstvím PeopleComm (Tomáš Hajzler) a napsáno Tonym Shiehem, CEO Zappos.com. Tony v ní velmi elegantně a velmi čtivým jazykem vypráví svůj život od dětství až po vrcholný post generálního ředitele v největší online zásilkové firmě, která původně začala s dropshippingem na posílání bot, dostala se přes vlastní sklady se stovkami tisíc položek přes posílání oblečení všeho druhu až k filosofii zasílání štěstí.

Vše začíná tím, jak Tony vypráví o svém dětství, kde se snažil podnikat, až přes opravdové studentské podnikání na vysokoškolských kolejích. Po vystudování se Tony vrhl na podnikání v online branži, společně s kamarády vymysleli reklamní výměnný systém LinkExchange, který fungoval na bázi výměny reklamy, kdy za každé zobrazení reklamy na strákách webmastera se mu v systému načetl kredit a část kreditu se přičetla LinkExchange a tento získaný kredit pak LE prodávali dále velkým firmám. Z prvu studentská zábava se však časem rozrostla do obřích rozměrů. Už první zájemce nedlouho poté, co byl systém spuštěn nabízel za odkup projektu milión dolarů. Asi hádáte správně, že partička kolem Tonyho nabídku odmítla, aby mohla přijít další … a mnohem větší!

Nakonec byl projekt LinkExchange odkoupen Microsoftem za 240.000.000 dolarů. Každý z původních společníků dostal vyplaceno 25 mio a závazek 18 měsíců ve firmě a poté vyplacení dalších 40 mio dolarů.

A zde začíná velmi zajímavá četba a část knihy vůbec, kde Tony vypráví, jak se kultura ve firmě začala rychle měnit. Firma expandovala tak moc, že kolegy z kanceláří už ani neznal a chodit do firmy pro něj začínala být otrava. Uvědomil si, že si již za získané peníze koupil vše, co kdy chtěl a že vlastně těch 40 mio ani nepotřebuje. Prostě že peníze nejsou to, co ho kdy v životě dělalo šťastným.

Proto se rozhodli pro odchod z firmy i při vědomí ztráty 40 miliónů dolarů! Poté v knize vypráví další podnikatelské příhody a další spád začíná kniha mít při popisování dění okolo investorského projektu Venture Frogs, jež společně založili, aby mohli hledat nové nadějné firmy, které jim jejich zisk zněkolikanásobí.

A právě zde začíná příběh společnosti Zappos.com, jedné z nejuznávanějších firem světa. Firmy, kde chce pracovat každý američan a té firmy, která platí 2000 USD za to, že odejdete v průběhu vstupních zaškolování.

V knize se velmi hezky popisuje evoluce celého Zapposu, kdy je velmi hezky vidět vývoj firemních hodnot a vůbec celého myšlení. Myslím, že by se tahle knížka mohla rozdávat zajetým firmám v ČR jako návod na to, jak oživit a vybudovat firemní kulturu a znovu nastartovat ekonomiku přes filosofii svobody zaměstnanců a doručování štěstí zákazníkům.

Štěstí doručeno

Prostě nesoustředit se jen na zisky a falešné claimy v reklamách, ale usilovat o silnou a udržitelnou firemní kulturu a hlavní úsilí věnovat právě zákazníkům. Žádné monitorování délky hovorů, žádné tajnosti před zákazníky i zaměstnanci, ale otevřenost v každém ohledu —> to je dnešní Zappos, firma, která se před pár lety “zasnoubila” s online gigantem Amozon za miliardu dolarů.

Prostě, tahle knížka vás dostane, protože je jiná. Nenabízí klasické business poučky, ale vypráví život jednoho z nejúspěšnějších podnikatelů dneška rok po roce a myslím, že v mnoha ohledech se v jeho příběhu potkáte také.

Na druhou stranu musím napsat, že se možná kniha snaží ukázat, že se dá vybudovat obří firma z málem. Ale ono to zase tak málo nebylo. Tony a jeho společníci v začátcích vzniku Zapposu nainvestovali do firmy stovky tisích až milióny dolarů, což jsou v naší měně astronomické částky a bez těchto finančních injekcí by Zappos dnes ani neexistoval 🙂

Jasně, že jsem plno věcí v recenzi vynechal, ale doufám, že nadšení z knihy se mi podařilo alespoň trochu předat. Pokud si ji chcete přečíst, koupit ji můžete třeba tady.

One thought on “Dočteno: Štěstí doručeno, příběh firmy Zappos.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *