Ježíšek mi tento rok udělal velkou radost, přinesl mi přesně to, co jsem chtěl:-) Tedy knihu Restart a Umění dohody od D. Trumpa.
Protože jsem četl za sebou již 3 knihy od Trumpa, dal jsem Donaldovi trochu pauzu a pustil jsem se s chutí do čtení všemi opěvované knihy o podnikatelském minimalismu Restart z dílny softwarové společnosti 37signals.
S kýmkoliv se bavím o knihách a podniká nebo se zajímá o osobnostní rozvoj a podobnou problematiku, vždy na tuto knihu narazíme, nebylo a každý ji vřele doporučuje. Proto jsem se na její četbu těšil a nemohl jsem se dočkat, až u stromečku zazvoní zvoneček:-)
Kniha Restart má zhruba 280 stran, z čehož je textová tak polovina, díky čemuž jsem Restart přelouskal asi tak za 4 dny. Restart popisuje minimalismus v podnikání, tedy jak podnikat (i ve velkém), ale s nízkými náklady a přitom maximálně efektivně. Myslím, že to je trend dnešní doby, který ale zdaleka ne všichni praktikují. V knize se názorně popisuje, jak lze pracovat s využitím moderních IT technologií, nezaměstnávat zástupy zaměstnanců, nerealizovat zbytečně a v knize velmi trefně nazvané toxické porady, kde se stejně nikdy nic nevyřeší a jen se plodí nové a nové umělé úkoly a jak nezapomínat na to, že naši zákazníci jsou v první řadě lidé, ať již podnikáme v čemkoliv a proto je nesmírně důležitý osobní přístup ke každému zákazníkovi.
Kdybych měl knihu Restart nějak zhodnotit, určitě bych řekl, že je to velmi povedené a čtivá kniha. Mě osobně ale tak příliš nenadchla nebo spíše nepřekvapila, vůbec ne proto, že by byla špatná, ale snad proto, že ve svém podnikání se snažím a snažil jsem se jít cestou podnikatelského minimalismu, aniž bych o tomto směru někdy něco četl. Nicméně pokud hledáte směr, jakým se v podnikání vydat a změnit jej, přečtěte si knihu Restart, určitě zde naleznete cenné rady a informace, kterých když se budete držet, úspěch Vás nemine:-)
V průběhu četby jsem si udělal pár poznáme, zde je jejich přepis a mé glosy k nim.
– Pokud hledáte produkt, který byste uvedli na trh, dělejte něco, co tvoříte pro sebe, tedy něco co sami používáte a pro svou práci a fungování potřebujete. Jedině tak vytvoříte produkt, který budou lidé vyhledávat. Nedělejte produkt na objednávku trhu, kdy o fungování toho moc nevíte. Vyřešte v první řadě svůj problém.
– Pokud máte nápad, začněte na něm pracovat. I kdyby to nevyšlo, je to pořád lepší, než zůstávat jen u nápadů. Tedy realizujte své nápady.
– Kapitola nazvaná Začněte podnikání, ne jenom startup, která začíná slovy Ach, ty startupy se mě pobavila. Přijde mi, že dnes je cokoliv nového startupem, nikdo nezačne pracovat na projektu, nezaloží si živnost, neudělá jen web, ale udělá/začne/založí startup:-) To je český fenomén, pokud něco funguje, dělají to všichni, najednou jsou všude kolem jen startupy, slevomaty, porovnávače, aukční portály, …
– při svém podnikání si “udržujte štíhlou linii“, zbytečně nerozšiřujte svou firmu, pokud to není třeba. Až bude třeba změnit směr podnikání, nabubřelé a velké firmě to půjde vždy mnohem hůře, než-li někomu, kdo se rozhoduje sám za sebe nebo za pár zaměstnanců
– “Prodávejte vedlejší produkty” – velmi pěkná kapitola popisující fakt, že není možné se v podnikání zaměřit na jednu úzkou specializaci, protože dnes je doba trendů a navíc v IT pro nabízení jedné věci (zaměření) je třeba znát další tři obory, proč je tedy také nezobchodovat? Úzká specializace může být někdy výhodná (především z pohledů současných trendů), ale z dlouhodobého hlediska o tom přesvědčený nejsem.
– “Pracujete-li do večera nebo o víkendech, neznamená to, že byste toho měli na práci tolik. Je to proto, že dostatečné množství práce nezvládnete v běžné pracovní době.” Tato věta se mi velmi líbila, proto ji musím okomentovat. Pracoval jsem pár let v jedné firmě, kde pracovat přes čas znamenalo skutečně pracovat a stihnout všechny úkoly ve stanovený a tomu vyměřený čas znamenalo nepracovat (asi klasika u zaměstnaneckých poměrů). Tedy měřítkem kvality práce nebyla dobře a včas odvedená práce, ale co nejvíce odpracovaných hodin na daném úkolu bez ohledu na efektivitu. Některé kolegyně si v pracovní době hrály hry, kafíčkovaly, atd. a na poradách naříkaly, jak toho mají hodně, že nestíhají, kolegům ukazovaly, jak musejí zůstávat nad rámec pracovní doby, makat o víkendech, no hrůza. Asi to znáte z vlastní zaměstnanecké kariéry, že?
– “Porady jsou toxické” … s čímž se plně ztotožňuji. Chodíval jsem na porady dvou, tří i více hodinové, kde jediný jejich smysl asi bylo pilování monologu mluvčího. Nikdy se na nich nic nevyřešilo, jen tyto porady plodily další pseudoúkoly pro další porady:-) Dělejte tedy porady krátké a nejlépe přímo tam, kde je jádro problému
– “Každá firma má své zákazníky. Ty šťastné mají i fanoušky. Ale ty nejšťastnější firmy mají publikum.” … “Máte-li publikum, nemusíte si pozornost ostatních kupovat – dají vám ji sami.” … tato kapitola se přesně věnuje tomu, čemu já učím své klienty. Piště blogy, novinky na svých webech, publikujte. Má to obrovskou sílu, dělte se o své znalosti a získáte si publikum, oslovíte ty pravé zákazníky a nemusíte si je kupovat v drahých kampaních.
– velmi pěkná kapitola je věnována marketingu, píše se zde, že marketing není jen oddělení, marketing musí být prorostlý celou firmou. Marketing je pozdrav v telefonu, marketing je vystupování na akcích, společenský rozhovor, …
Atd. atd., pokud vás něco z mých postřehů zaujalo, kupte si knihu Restart. Určitě by neměla chybět ve vaší knihovně.