display reklama, online marketing, PPC, social media

Analytika sociálních sítí: měření úspěšnosti odkazů

Pokud spravujete firemní Facebook (Facebook stránku), pak jistě sledujete úspěšnost Vašeho počínání nejen počtem like a mluví o tom, ale používáte k analytice i Facebook Přehledy (Facebook Inside). Zde se dozvíte cenné informace o svých fanoušcích, viralitě, nárustu nebo poklesu interakce fanoušků, aj. zajímavé informace, které jsou nezbytné pro správu firemního profilu.

Věděli jste ale, že můžete měřit i úspěšnost odkazů, které vložíte do příspěvku? Příspěvek nemusí zaznamenat žádný like nebo sdílení, ale i přes to fanoušci nějakou aktivitu s tímto sdělením vykonali. Cest k monitorování prokliků odkazu na Facebooku (ale i Twitteru aj. sociálních sítích) je hned několik a dnes si ukážeme, jaké způsoby existují.

1/ Google Analytics pro měření prokliků na vlastní web

Pokud odkazujete na vlastní web, kde používáte analytický nástroj Google Analytics, pak po4et kliknutí na odkaz v postu můžete měřit, pokud vložíte měřící kód Google Analytics přímo do URL a pomocí něj pak měřit několik úrovní.

Ukážeme si to na příkladu, kdy na sociální síti např. promujeme vlastní článek a do příspěvku vložíme URL adresu na článek. Standardně byste napsali text příspěvku a na konec vložili adresu ve tvaru www.vlastniweb.cz/nazev-clanku, že? Ale nově použijte URL adresu ve tvaru: www.vlastniweb.cz/nazev-clanku/?utm_source=facebook&utm_medium=odkaz&utm_campaign=fb-odkaz-clanek123 .

Všimněte si nové části adresy začínající ?utm_ , nyní si ji trochu vysvětlíme:

utm_source= … zde označíte zdroj, odkud k vám na web návštěvník přišel, záleží jen na vás, jak jej pojmenujete

utm_medium= … parametr medium označuje typ odkazu, např. banner, článek, post, feed, opět záleží jen na vás, jak je pojmenujete

utm_campaign= … toto je ten nejdůležitější parametr, který označuje název tzv. kampaně, ze které proklik/návštěvník přišel. Kampaň si můžete pojmenovat libovolně, tedy např. pro odkaz na konkrétní článek z Facebooku fb-odkaz-clanek123.

Kterýkolik parametr výše popsaný můžete také vynechat, tedy můžete použít jen jeden parametr, záleží pouze na vás, co vlastně chcete sledovat, ale pro účely měření prokliků z nějaké kampaně je nejužitečnější parametr utm_campaign= . A samozřejmě pokud budete tento měřící kód používat, vždy musí začínat znakem ?, resp. /? . Ostatně doporučuji tuto formu url používat u jakékoliv kampaně, abyste měli mimo statistik dodávaných poskytovatelem kampaně další ověření počtu prokliků. Doporučuji využívat např. u bannerových kampaní.

Kde uvidíte výsledky?

Výsledky můžete sledovat přímo v Google Analytics v sekci Zdroje návštěvnosti / Kampaně .

2/ Zkracovače URL pro měření prokliků na cizí web

Pokud vložíte do příspěvku internetovou adresu na cizí web, který nemáte možnost měřit, můžete počet prokliků na tento web tzv. přehnat přes zkracovač URL jakým je např. bitly.com. Bitly se nevyužívá jen za účelem zkrácení dlouhé URL (hlavně pro Twitter), ale má v sobě i mechanismus monitorování počtu kliknutí na tento odkaz a ne jen to.

Pokud se na bitly.com zaregistrujete, tak ji podlehnete:-) Ano a to doslova, pokud máte webovou analytiku rádi. Jednoduše vložíte vaši URL do zkracovače, ten vám vrátí novou url např. ve tvaru bitly.com/ghf2313dg. Tuto zkrácenou URL pak vložíte do vašeho sociálního příspěvku a je to, můžete začít sledovat kolik lidí na odkaz kliklo.

Zmínil jsem se, že bitly.com neslouží jen pro zkrácení adresy, ale dělá celou další analytiku. Takže pokud do prohlížeče zadáte tuto  zkrácenou adresu a na konec dáte znak + (v našem případě bitly.com/ghf2313dg+), dostanete se k datům, jako např. kolik lidí a kdy na odkaz kliklo, z jakého zdroje přišli a z jaké země.

Věřím, že vám tento článek pomohl a budete tak mít lepší přehled o interakci fanoušků na sociálních sítích, kterou nevyčtete z interních statistik.